2015-11-30

Make in India – ett år senare

Den 25 september 2014 lanserade premiärminister Modi svaret på hur hans regering skulle leverera de löften man vunnit valet några månader tidigare på – ökad tillväxt och fler jobb – en satsning på tillverkningsindustrin kallad Make in India.

Genom incitament och förbättrat affärsklimat ska Indien bli nästa globala centrum för tillverkningsindustri, med andra ord en satsning som påminner mycket om Kinas tillväxtstrategi från början av 90-talet. Regeringens förhoppning är att Make in India ska bidra till att skapa arbetstillfällen och kunskapsutveckling för de omkring tio miljoner indier som kommer ut på arbetsmarknaden varje år under det kommande decenniet. När kampanjen lanserades utlovades en mängd reformer och efter ett år är frågan hur mycket som har genomförts – hittills.

Läs hela rapportenPDF

Rapporten är skriven av Felix Nyström vid Tillväxtanalys kontor i New Delhi och är en del av Tillväxtanalys löpande omvärldsbevakningsuppdrag.