Tillväxtanalys ska analysera, utvärdera och redovisa effekter av statens insatser för hållbar nationell och regional tillväxt och näringslivsutveckling. Myndigheten ska ta fram beslutsunderlag och rekommendationer för utveckling, omprövning och effektivisering av statliga åtgärder samt, om det är relevant, peka på viktigare målkonflikter. Remissvaret är skrivet utifrån dessa utgångspunkter.

Förlängd tillfälligt utökad nedsättning av skatt på jordbruksdiesel

Tillväxtanalys avstyrker den tillfälligt utökade nedsättningen av skatt på jordbruksdiesel då den dels saknar en bortre tidsgräns, dels inte ser över möjligheten att stöda jordbruket på ett sådant sätt att det inte är direkt kopplat till användning av fossila drivmedel.

Ang. promemorian, Förlängd tillfälligt utökad nedsättning av skatt på jordbruksdiesel och vissa ändrade villkor för återbetalning

Tillväxtanalys har mottagit rubricerad remiss (Fi 2025/00299) av Finansdepartementet för yttrande.

2025-04-04

Motiv till avstyrkan

Den tillfälligt utökade nedsättningen av skatt på jordbruksdiesel under 2022 motiverades med dyrare inputvaror 2022, en effekt av en rad omvärldsfaktorer, inte minst på grund av Ukrainakriget. Utöver den genom budgetpropositionen för 2005 tidigare nedsättningen av koldioxidskatten på jordbruksdiesel infördes 2022 även en återbetalning av energiskatten. Inför nedsättning år 2024 samt 2025 angav regeringen att det finns ett behov av att stärka konkurrenskraften inom svensk livsmedelsproduktion samt även att stärka försörjningsberedskapen. Samma skäl åberopas även i den promemoria som Tillväxtanalys har fått i remiss. Energi- och koldioxidskatten för 2026 föreslås nu sättas ned med 3703 kronor per kubikmeter (2553 kronor avser koldioxidskatt och 1150 kronor avser energiskatt).

Det valda medlet för att stärka konkurrenskraften och försörjningsberedskapen står i konflikt med de nationella samt europeiska klimatmål som har tagits. De areella näringarnas växthusgasutsläpp orsakade av drivmedel ingår i den icke-handlande sektorn Effort-sharing Regulation, (ESR). I och med EU:s klimatpaket ökar kravet på svenska utsläppsreduktioner mellan 2005 till 2030 från 40% till 55%. Förslaget att förlänga den tillfälligt utökade nedsättningen förväntas leda till ökade utsläpp av koldioxid samt minskande inlagring inom LULUCF-sektorn vilket innebär att övriga företag och hushåll behöver ytterligare minska sina utsläpp med motsvarande mängd som utsläppen ökar på grund av liggande förslag.

De sektorer som åtnjuter den tillfälligt utökade nedsättningen är kapitalintensiva. Investeringar i nytt kapital är långsiktiga beslut. För att minska osäkerheten och främja investeringar i en ny, renare maskinpark behöver sektorerna långsiktiga beslut. Den tillfälligt utökade nedsättningen kan med fördel ges en bortre tidsgräns för att minska osäkerheten kring framtida skattesatser.

Givet syftet att stärka konkurrenskraften för svensk livsmedelsproduktion så bör det utredas ifall det finns andra sätt att åstadkomma detta på. Exempelvis, utbetala motsvarande ersättning men frikoppla den från användandet av fossila bränslen. På så vis är det möjligt att utforma ett stöd som inte snedvrider marginalkostnaden för diesel gentemot andra varor och sektorer. En inventering av alternativa åtgärder finns inte med i förslaget.

Tillväxtanalys anser att en bortre tidsgräns för den tillfälligt utökade nedsättningen bör införas i syfte att skapa visshet för framtida investeringar. Dessutom bör den under 2025 sänkta reduktionsplikten beaktas vid en bedömning av behovet av nivå och omfattning på en tillfälligt utökad nedsättning. Det bör även undersökas om det är möjligt att stöda jordbruket på andra sätt än att subventionera användningen av diesel.

---------

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektören. Föredragande har varit chefsekonom Peter Frykblom.

Sverker Härd
Generaldirektör