Tillväxtanalys ska analysera, utvärdera och redovisa effekter av statens insatser för hållbar nationell och regional tillväxt och näringslivsutveckling. Myndigheten ska ta fram beslutsunderlag och rekommendationer för utveckling, omprövning och effektivisering av statliga åtgärder samt, om det är relevant, peka på viktigare målkonflikter. Remissvaret är skrivet utifrån dessa utgångspunkter.
Utredningen om beskattning av viss avkastning från riskkapitalfonder
Promemorian behandlar hur inkomster som härrör från särskild vinstandel ska behandlas skattemässigt samt hur bestämmelser ska utformas för att leda till en mer förutsägbar beskattning av sådana inkomster.¹ I korthet föreslås att sådana inkomster ska omfattas av det s.k. 3:12-regelverket – beskattning av delägare av fåmansföretag.²
Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser (Tillväxtanalys) har mottagit promemorian Beskattning av viss avkastning från riskkapitalfonder (Fi2025/00173) av Finansdepartementet för yttrande.
2025-03-10
Ställningstagande
Tillväxtanalys utgångspunkt är kapitalförsörjningens betydelse för företagande och entreprenörskap. I tidiga skeden och vid expansion är riskkapital ett särskilt betydelsefullt verktyg. Vi bedömer att förslaget sammantaget innebär positiva förändringar inom området, genom ett tydligare regelverk, ökad förutsägbarhet och minskade administrativa kostnader för de involverade aktörerna. Vi stödjer därmed utredningens förslag. Vi noterar dock stora osäkerheter i det kvantitativa underlaget om sakfrågans omfattning och utredarens bedömning av möjligheter till konsekvensanalys.
Huvudsakliga motiv
- En välfungerande kapitalförsörjningsmarknad är viktig för det svenska näringslivet.
- Tydligt regelverk och transparanta förutsättningar minskar ex ante osäkerhet bland riskkapitalaktörer.
- Det föreligger i nuläget oklarheter om hur inkomstbeskattning av s.k. särskild vinstandel som kan uppstå i en riskkapitalfond ska behandlas skattemässigt; enligt 3:12-regelverket eller som inkomst av tjänst.
- En sådan oförutsägbarhet innebär bland annat:
- risk för minskat utbud av riskkapital då riskkapitalaktörer kan flytta verksamhet från Sverige till förmån för andra länder med tydligare regelverk.
- behov av juridisk prövning i många enskilda fall –processer som kräver resurser från företag, domstolar och Skatteverket.
Övriga synpunkter
- Kvantitativ osäkerhet. Argumentationen i promemorian tar till stor del sin utgångspunkt i omfattningen av skattejuridisk hantering (antal rättprocesser och Skatteverkets arbetsbörda) samt omvärldsanalys (regelverk i ett antal andra länder). I promemorian (kapitel 9) framträder dock stor osäkerhet om hur stora inkomster som idag kommer från särskild vinstandel samt hur många av riskkapitalbolagen som kommer att beröras av förslaget.
- Uppföljning och utvärdering. Tillväxtanalys vill generellt uppmärksamma betydelsen av att analysera och utvärdera effekterna av regelförändringar. En förutsättning för sådana utvärderingar är dels att relevanta data har samlats in, dels att utvärderaren ges tillgång till uppgifterna.
I promemorian pekas på två huvudsakliga problemområden i det nuvarande regelverket. Dels risk att riskkapitalbolag och dess delägare lämnar Sverige för andra länder på grund av osäkerhet och oförutsägbarhet, dels höga kostnader för Skatteverket och förvaltningsdomstolar i prövningsprocesser. I avsnitt 9.6 om utvärderingsmöjligheter av förslagen nöjer sig dock utredaren med att hänvisa till antalet prövningsprocesser som ”en indikation på om syftet med förslaget har uppnåtts”. Tillväxtanalys menar att utvärderingsambitionen bör kunna ställas högre än så.
---------
Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektören. Föredragande har varit analytiker Jörgen Lithander. I ärendets handläggning har även avdelningschef Håkan Gadd medverkat.
Sverker Härd
Generaldirektör
¹ Med särskild vinstandel (carried interest) avses en särskild andel av vinsten i en riskkapitalfond som tillfaller fondens förvaltare sedan investerarna fått sin del.
² I utredarens förslag innefattas också ett antal undantag och särskilda bestämmelser som avviker från de som gäller för övriga 3:12-delägare, t.ex. avseende rekvisitet "verksam i betydande omfattning", löneunderlag, karenstid och utomståenderegeln.