Studieområde:
Stöd för ökad IT-användning i små företag
– överblick av aktörer, bedömningsgrunder och initiativ från Sydkorea, Japan och USA
Syftet med denna rapport är att ge ett inspel och kunskapsunderlag för Näringsdepartementets arbete med att öka IT-användningen hos svenska små företag. Särskilt fokus för uppdraget är att förstå hur den mer avancerade IT-användningen kan främjas, exempelvis e-handel och e-affärer.
Rapporten är en påbyggnad av en förstudie där Tillväxtanalys gick igenom den europeiska statistiken på användning av IT i företag – med fokus på små företag. Förstudien visade att Sverige inte ligger i topp vad gäller den mer avancerade IT-användningen. För att bidra med kunskapsunderlag kring olika internationella initiativ och program som främjar avancerad IT-användning har denna rapport därför närmare beskrivit utvecklingen i Sydkorea, Japan och USA – länder som rankas i topp vad gäller IT-mognad. Analysen fokuserar på aktörer och initiativ och inte på policy, regler, strukturella förutsättningar eller företagens IT-strategier. Undersökningen är baserad på intervjuer på plats med aktörer och experter i de valda länderna. Rapporten ger därmed är en ögonblicksbild över olika främjandeinsatser i dessa länder just nu.
Flera av de IT-främjande initiativ som beskrivs i rapporten lyfts särskilt fram för att studeras vidare - både innehållsmässigt och organisationsmässigt. Certifieringsprogrammet ”Inno-Biz” i Sydkorea för att det skapar incitament för företag att öka sin IT-användning samtidigt som det är nära kopplat till det landets styrkor inom e-handel och e-förvaltning. För Japan lyfts särskilt ”CIO Development Program” fram. Det syftar till att öka förståelsen för IT på ledningsnivå, de har en sofistikerad urvalsprocess, och de följer företag under en lång tid. I USA är ”WEB-SBA” särskilt intressant att följa eftersom det inte bara möjliggör för små företag att använda mer avancerade IT-lösningar - det syftar också till att skapa incitament för företag som utvecklar IT-verktyg för småföretagsmarknaden.
Trots att länderna är olika så beskriver rapporten också ett antal trender och frågeställningar som har bäring för innehållet i den svenska IT-politiken: Hur definitionen av avancerad IT-användning påverkar främjandearbetet, hur de organiserar initiativ för främjande av IT-användning och vilken typ av initiativ som man satsar på i de olika länderna.
Definitionen av avancerad IT-användning i de studerade länderna är inte tydlig, där har Europa kommit längre genom harmonisering av IT-statistiken. Ländernas val av definition påverkar jämförelserna mellan Sverige och omvärlden, och definitionerna blir styrande för de initiativ som tas fram av de offentliga aktörerna. Över lag menar de som intervjuats att ländernas IT-främjande insatser går mot att bli mer sofistikerade. Tidigare fanns ett traditionellt fokus på tekniken, framför allt genom stöd för inköp av hårdvara och genom ökad tillgänglighet till bredband. Nu är aktörerna mer intresserade av hur IT kan användas för att stödja verksamheten i företag och organisationer. Framför allt i Sydkorea och Japan är detta skifte tydligt men även i USA.
Hur aktörer och initiativ organiseras blir en central fråga för diskussioner då Sydkorea, Japan och USA har olika utgångspunkter. I Sydkorea och Japan styrs aktörerna direkt av staten och initiativ utvecklas ofta centralt för att sedan rullas ut nationellt. I Sydkorea tillhandahåller offentliga aktörer en rad tjänster för små företag; Tullverktyg, e-handelsplatser och portaler som stöd för affärer. I USA förlitar främjarorganisationerna sig mer på de lokala marknadskrafterna och det har lett till ett utvecklat samarbete mellan privata och offentliga aktörer. Detta samarbete är inte bara ett organisatoriskt verktyg för att till lägre kostnader nå ut till små företag - det ses framför allt som en garant för att aktiviteter med hög nytta genomförs.
Det finns tydliga trender vilken typ av initiativ som tas för att främja en ökad användning av IT i små företag. Initiativen syftar till att övervinna de största hindren; bristen på kunskap och höga kostnader. Kunskapshindret övervinns med alltmer skräddarsydda utbildningssatsningar och kostnadshindret med alltmer specialiserade, innehållsrika och affärsrelevanta onlinetjänster.
De utbildningssatsningar som görs har rört sig från envägskommunikation och allmänna kurser mot mer specialiserad och behovsstyrd undervisning. Det handlar ofta om att engagera företagsledningen genom bland annat coachning.
De studerade länderna förlitar sig alltmer på onlinetjänster för att främja IT-användningen i de små företagen. Förr var onlinelösningar mest informationsportaler men nu är innehållet alltmer behovsstyrt - kurser och coaching sker ofta webbaserat för att kunna leverera mer riktat innehåll. I alla studerade länder finns det numera stora möjligheter att gratis eller till låg kostnad ta del av avancerade affärssystemlösningar via småföretagsfrämjande myndigheter och organisationer. Tekniken går mot ökad användning av molntjänster och alla länder gör specifika satsningar för småföretagsfrämjande.
För att ge ytterligare kunskapsunderlag föreslås ett antal fortsatta studier. Bland annat föreslås att förnya den analytiska ansatsen vid en fördjupad studie av de europeiska länderna. Istället för att fokusera på aktörer och initiativ så bör man börja i att förstå varför en viss typ av IT-användning är högre i vissa länder och inom specifika områden.
Stöd för ökad IT-användning i små företag – överblick av aktörer, bedömningsgrunder och initiativ från Sydkorea, Japan och USA
Serienummer: WP/PM 2011:36
Diarienummer: 2011/051