Studieområde:
De nya affärsmodellerna
– värdeskapande affärsinnovationer
Det svenska näringslivet förändras i allt snabbare takt och därmed förutsättningarna för hur näringslivsutvecklingen på bästa sätt kan stödjas. De teknikbaserade industriföretagen dominerade näringslivet under stor del av 1900-talet och därmed också vår syn på näringslivsutveckling.
Under de senaste decennierna har Sverige emellertid kommit långt in i tjänstesamhället där nu 4 av 5 nystartade företag är tjänsteföretag, cirka 80 procent av alla arbetsföra i Sverige arbetar inom tjänstesektorn och tjänsteekonomin omfattar cirka 75 procents av den ekonomiskt mätbara verksamheten i Sverige 1 . Samtidigt går det att se en omfattande tjänstefiering av industriföretagens verksamheter och hur traditionella industriföretag vitaliseras genom införande av olika slags affärsinnovationer som förnyar den gamla affärsmodellen. Vi har fått ett brett spektrum av olika affärsmodeller som lever tillsammans i det svenska näringslivet och på den globala marknaden. decennierna har Sverige emellertid kommit långt in i tjänstesamhället där nu 4 av 5 nystartade företag är tjänsteföretag, cirka 80 procent av alla arbetsföra i Sverige arbetar inom tjänstesektorn och tjänsteekonomin omfattar cirka 75 procents av den ekonomiskt mätbara verksamheten i Sverige. Samtidigt går det att se en omfattande tjänstefiering av industriföretagens verksamheter och hur traditionella industriföretag vitaliseras genom införande av olika slags affärsinnovationer som förnyar den gamla affärsmodellen. Vi har fått ett brett spektrum av olika affärsmodeller som lever tillsammans i det svenska näringslivet och på den globala marknaden.
De nya affärsmodellerna – värdeskapande affärsinnovationer
Serienummer: Rapport 2010:09
Diarienummer: 2009/275