Tillväxtanalys ska analysera, utvärdera och redovisa effekter av statens insatser för hållbar nationell och regional tillväxt och näringslivsutveckling. Myndigheten ska ta fram beslutsunderlag och rekommendationer för utveckling, omprövning och effektivisering av statliga åtgärder samt, om det är relevant, peka på viktigare målkonflikter. Remissvaret är skrivet utifrån dessa utgångspunkter.
Sänkt alkoholskatt för öl från oberoende småbryggerier
I promemorian förslås en nedsatt alkoholskatt för öl från oberoende småbryggerier. Det föreslås att nedsättningen ska omfatta öl producerad av producenter vars årsproduktion uppgår till som mest 3 miljoner liter öl. Det finns flera olika skattemodeller som kan användas, men i följande förslag har valts en progressiv skattemodell som delar in småbryggerierna i fem olika kategorier utifrån deras årsproduktion.
Angående Promemorian ”Sänkt alkoholskatt för öl från oberoende småbryggerier”
2024-08-14
Tillväxtanalys har mottagit rubricerad remiss av Finansdepartementet för yttrande.
De småbryggerier som har lägst årsproduktion får högst skattenedsättning, det vill säga en skattenedsättning på 50 procent. Sedan avtar denna skattenedsättning stegvis med 10 procentenheter per kategori. Den valda progressiva skattenedsättningen är ett förslag som både ska vara enkelt att administrera och bistå med att minimera tröskeleffekter. Förslaget ska ses som en näringslivssåtgärd som syftar till att förbättra de ekonomiska förutsättningarna för små producenter av öl att bedriva sin verksamhet. Skatteförslaget är nära kopplat till förslaget om gårdsförsäljning där förslagen tillsammans ska bidra till att stärka näringslivsförutsättningarna för mikrobryggerier och deras förmåga att växa och bli mera lönsamma.
Tillväxtanalys har inte i några av sina tidigare rapporter analyserat och effekt- utvärderat konsekvenserna av en nedsättning av alkoholskatten. Tillväxtanalys har tidigare effektutvärderat andra skattenedsättningar, exempelvis expertskatten (2006 och 2024). Tillväxtanalys bedömning av förslaget på sänkt alkoholskatt för småbryggerier är att det är rimligt och anpassat utifrån de tröskelproblem som kan uppstå och bli relativt omfattande om skatteförslaget är felkonstruerat från början.
Förslaget är anpassat efter EU:s alkoholskattedirektiv och Sverige är idag ett av få länder som inte har infört en nedsättning av alkoholskatten för småbryggerier. Erfarenheterna från andra utredningar¹ visar att olika skattemodeller påverkar hur stora tröskeleffekterna blir. En progressiv skattemodell förefaller mera lämplig för att minimera tröskeleffekterna som utgår ifrån en kontinuerlig nedtrappning av skattesatsen. Det finns dock olika varianter på sådana skattemodeller och Tillväxtanalys har inga synpunkter på vilka av dessa som är mest effektiv för att minimera tröskeleffekterna. Centrala målsättningar med förslaget är att småbryggerierna ska både öka lönsamheten och växa i snabbare takt. Det är tydligt att förbättrad lönsamhet ligger i bryggeriernas förmåga att växa och öka sin årsproduktion. Skalfördelarna är stora och ökar som mest upptill en produktionsvolym på 2 miljoner liter öl, därefter ökar skalfördelarna i en långsammare takt.²
Tillväxtanalys har inte genomfört egna effektstudier som skulle kunna påvisa om följande förslag är bra eller har behov av justeringar, men det är många andra länder som tidigare genomfört liknande skatteförslag och därifrån finns det rikligt med erfarenheter att inhämta. Huvudproblemet ligger i hur man måste anpassa och justera skatteförslaget över tid och om dessa valda progressiva skattekategorier är lämpliga utifrån hur småbryggerierna utvecklas framöver. Tillväxtanalys anser därför att det vore bra om man följer upp och utvärderar skatteförslaget och hur dessa valda skattekategorier fungerar över en längre tidsperiod. Exempelvis hur valda skatteförslag påverkar bryggeriernas konkurrenssituation och förmåga att skala upp sin verksamhet samt om det uppstår nya tröskelproblem i samband med att fler bryggerier expanderar sina verksamheter.
---------
Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektören. Föredragande har varit analytiker Torbjörn Danell. I ärendets handläggning har även avdelningschef Håkan Gadd medverkat.
Sverker Härd
Generaldirektör
[1] Sundén D., Reducerad ölskatt i Irland, Lakeville 2023. [2] Ibid.