Studieområde:
Snabbväxande företags innovationsarbete
– en pilotstudie
Snabbväxande företag är viktiga i ett innovationspolitiskt perspektiv eftersom de ofta står för en mycket stor andel av de nya arbetstillfällen som skapas. Tillväxtanalys har i flera rapporter analyserat fenomenet snabbväxande företag. I den här studien ställs bland annat frågan hur företagen själva förklarar den snabba tillväxten. Vilka implikationer får deras svar för hur andelen snabbt växande företag bör mätas och följas?
I denna pilotstudie är intresset kvalitativt och en fråga är bland annat hur de snabbast växande företagens egen uppfattning av sina erfarenheter ser ut. Vad är företagets förklaring till den snabba tillväxten?
Få företag är snabbväxare
Studien stödjer en rad olika empiriska resultat som visar att antalet snabbväxande företag är mycket litet. Den metod som tillämpats i undersökningen, att kvantitativt plocka ett urval snabbt växande företag som sedan följs upp med kvalitativa intervjumetoder för att beskriva de bakomliggande framgångsfaktorerna, har till viss del också visat sig fungera.
Systematiskt utvecklingsarbete centralt men begreppet innovation används inte av företagen
Fallstudierna indikerar att de mest snabbväxande företagen har en mer systematiskt genomförd ledning och organisation av verksamheten. Medianföretagens arbete kännetecknas av ett mer ad hoc-mässigt förhållningssätt. Givet det begränsade urvalet av företag som intervjuats kan man även hävda att toppföretagen i något större utsträckning är etablerade på marknader utanför Sverige.
Implikationer för att mäta innovation och snabbväxare
Pilotstudien har vissa konsekvenser för hur man mäter innovation i bland annat SCB:s innovationsundersökning. Det framkommer vid intervjuerna att även de mest framgångsrika företagen är obekväma med själva begreppet innovation. De använder hellre uttryck som affärsutveckling, eller produktutveckling.
Möjligen kan detta innebära att vissa av de snabbväxande företagen inte fångas i de nationella innovationsundersökningarna därför att de inte bedömer sin utvecklingsverksamhet vara av innovationskaraktär.
Företagen lyfter fram betydelsen av nyckelpersoner för framgångsrika innovationsprocesser, exempelvis idégivare, entreprenörer, marknadsföringspersonal och försäljningspersonal. I den svenska innovationsundersökningen har man tidigare inte tagit med frågor om sådana informella informationskällors bidrag. Intervjuerna indikerar att dessa nyckelpersoner kan vara viktiga för de snabbväxande företagens innovationsförmåga.
Snabbväxande företags innovationsarbete – en pilotstudie
Serienummer: WP/PM 2013:19
Diarienummer: 2012:008